Rabu, 17 Februari 2016

7 Idea-idea Rekabentuk Dapur

Dapur telah berkembang dengan banyak selama bertahun-tahun. Sekali ditemui hanya di bahagian belakang rumah, Reka bentuk dapur hari ini mengambil dapur daripada latar belakang.Cabaran bagi Reka bentuk dapur sedang mewujudkan dapur terbuka yang dihadapi lebih banyak, yang merupakan sebahagian daripada ruang makan, Bilik Keluarga atau bilik besar.

Dalam membuat keputusan tentang bagaimana untuk merekabentuk dapur anda, anda perlu mengambil kira perkara-perkara seperti: dapur anda mempunyai sebuah pulau? Ia akan sesuatu reka bentuk yang moden atau tradisional? Apa jenis peralatan yang anda akan perlukan untuk Reka bentuk dapur baru anda? Apakah jenis Reka bentuk lampu?



1. dapur sebagai 'Bilik Besar'
Sama ada anda merekabentuk dapur yang sedia ada atau merancang dapur baru di rumah baru terdapat beberapa pertimbangan Reka bentuk perlu diingat, seperti termasuk dalam Pulau atau Semenanjung sebagai sebahagian daripada Reka bentuk dapur. Ini boleh digunakan untuk menyambung dapur ke berdekatan dining kawasan atau keluarga bilik demi mewujudkan 'great room'. Dapur Pulau atau Semenanjung akan membolehkan masak untuk menghubungi visual dan perbualan dengan ahli keluarga atau tetamu di rumah keluarga atau ruang makan.

2. Cipta kanopi dapur
Memberi dapur sempadan beberapa nampak tanpa menyekat pandangan membuat kanopi dapur. Juga siling yang tinggi di dapur boleh mencipta persepsi kelapangan.

3. menggunakan warna Kabinet dapur untuk menetapkan nada Reka bentuk dapur
Kabinet dapur akan membantu menetapkan rentak dalam seluruh bilik. Pemilihan kayu yang akan mempengaruhi keseluruhan rupa Kabinet anda. Untuk mencipta rupa cahaya, gunakan kayu yang ringan seperti ash, bic, birch, oak, maple atau coklat tua. Bagi julat sederhana, pilih cherry. Untuk dapur gelap, pilih kayu yang mempunyai warna sesetengah kepadanya.

4. merancang penggunaan Kabinet dan laci dalam reka bentuk dapur baru
Merancang dalam rangka tindakan Reka bentuk dapur hanya bagaimana anda Kabinet dan laci akan digunakan dan berapa banyak ruang dan simpanan anda perlukan sebelum anda memulakan Reka bentuk dapur baru anda. Perkara pertama yang perlu memeriksa adalah kawasan permukaan kaunter. Lihatlah di mana anda meletakkan segala sesuatu di dapur sedia ada anda dan di mana dalam reka bentuk dapur baru akan perkara-perkara ini akan pergi ke tempat baru. Akan ada lebih daripada satu orang yang memasak pada satu-satu masa. Jika ya, akan ada ruang cukup untuk dua Tukang masak di dapur untuk bekerja bersama-sama?

5. menggunakan Reka bentuk dapur jenis Galley
Bagi urusan kaunter, pereka dapur bersetuju galley jenis Reka bentuk untuk menjadi yang terbaik dari segi kecekapan lorong tunggal itu dengan counter mana-mana pihak, menjadikan ia mudah untuk memulihkan untuk pergi dari sinki untuk memasak pelbagai.


6. Kabinet bawah lampu dapur
Lampu dapur boleh menjadi kawasan diabaikan Reka bentuk dapur. Walaupun dapur mempunyai pencahayaan yang baik, bahagian kaunter boleh menjadi agak gelap. Bagi kawasan-kawasan Kabinet bawah lampu boleh membantu memberikan lebih cahaya untuk bekerja di. Dengan menggunakan tempat-tempat yang mudah atau lampu kalimantang dapur kecil boleh diatur untuk melihat lebih besar.

7. melihat kounter
Granit, marmar dan batu kapur akan semua bahan semula jadi yang popular untuk kegunaan di kounter boleh didapati dalam pelbagai warna. Jubin seramik dapur kounter yang serba boleh, praktikal, dan juga boleh didapati dalam pelbagai warna, serta pelbagai bentuk, corak, dan kemasan. Kounter permukaan pepejal memberi muka akrilik yang lancar. Permukaan pepejal juga datang dalam warna-warna yang hampir tanpa had, corak dan gaya, dan noda dan tahan haba. Laminate kounter akan lebih mampu tetapi tidak dibina dapat bertahan. Konkrit kounter terkenal serba boleh, serta kekuatan. Kounter kayu adalah berpanjangan dan mudah untuk membersihkan dan membaiki tetapi kayu akan menahan pendedahan kepada bahan kimia air dan isi rumah. Keluli tahan karat kounter kekurangan keanggunan granit atau jubin. Kounter ini tidak menyerap kotoran, tetapi cenderung untuk menggaru dengan mudah.

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+

Related : 7 Idea-idea Rekabentuk Dapur